popcorn

Tijdverdrijf als film

3 minuten leestijd

Het is altijd mijn bedoeling geweest om te proberen een roman te schrijven. Maar nu die verschenen is en mijn fantasie verder op hol slaat pieker ik ook over het idee om het verhaal te laten verfilmen. Volgens mij zou je van het boek zo maar een leuke film kunnen maken. Daarom roep ik hierbij iedereen die iets met film heeft op over dit idee verder na te denken.

De story gaat over een schrijver, oud en enigszins autistisch, die zijn energie steekt in het omtoveren van zijn volkstuin in een lusthof. Het begint op het terras van een ijssalon waar de schrijver toevallig aan de praat raakt met een vrouw, die wel de rol van lezer van zijn debuutroman wil vertolken en het verhaal eindigt met zijn wens om in diezelfde ijssalon te worden ingevroren tot het moment waarop de wereld open staat voor zijn kijk op het leven.

De locaties zijn ook heel geschikt om te visualiseren. Een grote stad als Rotterdam, Brussel of Keulen. Een luxe flat. Een traditionele volkstuin. Een cruiseschip, Etc.

De personen:

Peter Wallmann, de schrijver op leeftijd die voelt dat hij steeds overbodiger wordt en daartegen in verzet komt. (de hoofdpersoon)

Eva Pfeiffer, de lezeres. In dialogen met de schrijver reageert ze openhartig op de manuscripten die Wallmann haar toestuurt.

Herman de Rijmelaar. Hij kan alleen maar rijmend praten en duikt steeds even in de roman op.

Kelly, de escort en musicalster.

Natascha, de illegale masseuse, waarmee de schrijver bevriend raakt.

George Blum, de gefortuneerde vriend en mecenas van het Lusthof-experiment.

Zenja, de Russische vriend, die een huisje op de volkstuin heeft en een eigen eiland aan de rand van de tuin. Daarheen ontvoert hij de wethouder die de volkstuin wil opofferen aan woningbouw.

Sabine Bach, de journaliste die lid wordt van de Lusthofclub, maar er ook over bericht.

Jacob Klein, de wethouder die de volkstuin dus wil platwalsen in ruil voor nieuwbouw. Van dat voornemen krijgt hij spijt.

Plus een aantal bijrollen. (grimeuse, fotograaf, beheerder ijssalon, studenten, enz.)

Vaak is er discussie over de vraag wat beter is, het boek of de film.

Mij kan dat niks schelen.

De producent mag zijn gang gaan. De Lusthof is misschien een betere titel.

En hij mag bijvoorbeeld ook een liefde laten ontstaan tussen de schrijver en de lezer, als dat meer publiek naar de bios kan lokken.

Ook vraag ik me af wat voor soort muziek goed bij deze film zou passen.

Eventueel wil ik wel voor de hoofdrol opdraaien, maar ik zie Pierre Bokma of Huub Stapel die rol ook heel goed invullen.

Previous Story

Column door Marjan Berk