Allround in communiceren en amuseren
Nico Haasbroek is beschikbaar als dagvoorzitter en debatleider maar ook voor het geven van lezingen, workshops of trainingen.
Hij schreef onder meer voor het Vrije Volk en De Groene Amsterdammer, haalde verschillende keren de wereldpers, reisde naar talloze brandhaarden en vervulde correspondentschappen in onder meer Duitsland en de Verenigde Staten. Met zijn journalistieke ervaring maakte hij Radio Rijnmond tot een groot succes, wist hij het Rotterdamse Stads TV uit het slop te trekken en zette hij een waardige regionale opvolger van dat televisiestation op de rails. Nico Haasbroek was van 1997 tot 2002 hoofdredacteur van het NOS Journaal, waar hij onder meer verantwoordelijk was voor de portefeuille buitenland.
Hij heeft in zijn leven met zo goed als alle facetten van de journalistiek te maken gehad: dagblad, weekblad, radio, televisie en nieuwe media. Nico Haasbroek stond aan de wieg van programma’s als VPRO Vrijdag en het researchprogramma Embargo en hij begeleidde Pim Fortuyn, Wilfried de Jong, Felix Rottenberg, Carry en vele anderen bij hun eerste schreden in medialand. Bij het NOS Journaal zorgde hij voor nieuw elan.
Haasbroek beschikt over een enorme ervaring met optredens in het openbaar. Als spreker, (dag)voorzitter, discussiedeelnemer, trainer, interviewer en coach. Geen onderwerp gaat hij uit de weg, deinst niet terug voor een congres met duizend deelnemers. Haasbroek verscheen in tal van televisieprogramma’s, van het Duitse journalistenforum Frühshoppen tot Barend & Van Dorp.
De international Herald Tribune typeerde Haasbroek als een ‘global expert’ op mediagebied: Haasbroek interviewde Bill Gates en schreef in New York een boek over de KLM Affaires. Eind 2004 verscheen het boek ‘Journaaljaren’ van zijn hand. Hierin beschrijft Haasbroek ondermeer op openhartige wijze hoe hij als hoofdredacteur van 1997 tot zomer 2002 leiding gaf aan het NOS-journaal.
Als geen ander weet Nico Haasbroek hoe de media werken, met name die in Hilversum. Haasbroek geldt als een specialist in het doorlichten van media producten (programma’s) en bedrijven. Zijn sterke punten zijn: het enthousiasmeren van mensen (vaak via peptalks), zijn originaliteit en zijn gevoel van humor.